- Australië wil een wet invoeren waardoor techreuzen als Facebook en Google moeten betalen voor het verspreiden van nieuws van Australische media.
- Facebook-topman Mark Zuckerberg sprak afgelopen week met de Australische minister van Financiën over de wet.
- De Australische mededingingswaakhond concludeerde eerder al dat Google te dominant is op de advertentiemarkt.
Een ontmoeting tussen Facebookbaas Mark Zuckerberg en de Australische minister Josh Frydenberg van Financiën in de afgelopen week heeft niet geholpen de ruzie op te lossen tussen de socialmediagigant en het land over voorgestelde aanpassingen van mediawetten.
“Mark Zuckerberg overtuigde me niet bakzeil te halen, als dat is wat je vraagt”, zei Frydenberg tijdens een interview op de Australische tv-zender ABC.
De miljardair “stak zijn hand uit om te praten over de code en de impact daarvan op Facebook” in wat de minister “een zeer constructieve discussie” noemde.
Techgiganten van Facebook tot Google vechten tegen Australische wetgevers over nieuwe wetgeving die hen verplicht te betalen voor het gebruik van media-inhoud. De nieuwe wetten zijn bedoeld om de lokale media-industrie te ondersteunen.
Facebook heeft gedreigd Australiërs te beletten nieuws op zijn platform te delen als de wet wordt doorgevoerd, terwijl Google stelde dat het zijn zoekmachine volledig van de Australische markt zou kunnen verwijderen.
Frydenberg zei zondag dat hoewel hij de dreigementen van Google niet afwijst, hij er ook niet door "geïntimideerd" is.
Australië stelt dat Google uiteindelijk moet betalen voor nieuws. "We voeren gedetailleerde discussies met Google, met Facebook, met de andere spelers in de branche, omdat dit geen kort gesprek is geweest dat we met deze bedrijven hebben gevoerd", zei Frydenberg.
Premier Scott Morrison heeft ook gesproken met CEO Satya Nadella van Microsoft over de voorgestelde wijzigingen, zei Frydenberg. "Bij elke stap zijn deze bedrijven geraadpleegd", zei de minister. "Wat ik wel weet, is dat mediabedrijven moeten worden betaald voor inhoud."
Google laat in een reactie weten niet tegen het betalen van media te zijn, omdat het bedrijf dat in andere landen ook doet. Wel wil de zoekreus de directe koppeling tussen het tonen van een link naar nieuws en het betalen daarvoor uit de wet hebben.
Dat punt is volgens Google 'onwerkbaar' en ondermijnt hoe het open internet werkt. Ook iedere wijziging in de zoekalgoritmes doorgeven aan uitgevers kan volgens Google niet, omdat dat er jaarlijks duizenden zouden zijn. Het bedrijf wil louter de relevante wijzigingen doorgeven.
Toezichthouder: Google te dominant op advertentiemarkt Australië
De Australische mededingingswaakhond ACCC concludeerde eerder deze maand na onderzoek dat Google in sommige delen van de markt alle inkomsten uit advertenties binnenhaalt en vindt dat geen gezonde situatie. "Er is een gebrek aan concurrentie, keuze en transparantie in de sector", aldus ACCC-voorzitter Rod Sims.
De waakhond wil nu feedback van partijen in de markt en consumenten over wat voor maatregelen het kan nemen om de concurrentie te bevorderen op het gebied van advertentietechnologie.
Daarbij denkt de ACCC aan regels die belangenverstrengeling, maar ook het zichzelf voortrekken bij het verstrekken van dergelijke diensten door Google moet voorkomen. De marktwaakhond ziet die mogelijke misstanden als een reëel gevaar door de marktpositie van Google.
Verder wil de ACCC dat internetgebruikers zelf kunnen bepalen welke persoonlijke informatie gedeeld mag worden met adverteerders door bedrijven als Google. Ook zouden internetbedrijven de onlinegeschiedenis van gebruikers minder mogen gebruiken om producten aan de man te brengen.
"Google is de enige partij die de effectiviteit van advertenties kan beoordelen", zegt Sims. "Ze geven zich dus vaak zelf een cijfer voor hoe goed ze het doen." Volgens de voorman van de ACCC "is er veel mis met de markt en wordt die feitelijk gedomineerd door één partij".
Google zegt in een reactie dat er niets mis is met de sector en dat er voldoende concurrentie is. "Er zijn veel bedrijven, groot en klein, die samenwerken en met elkaar concurreren. Wij hebben het makkelijker gemaakt voor anderen om te kiezen met wie ze willen samenwerken." Het Amerikaanse bedrijf zegt volledig mee te blijven werken aan het onderzoek.
Overigens is Australië lang niet het enige land waar Googles marktpositie op de advertentiemarkt wordt onderzocht. Ook de Europese Commissie kijkt daarnaar. Google kreeg bovendien al eens een miljardenboete voor misbruik van zijn reclamesysteem AdSense in de Europese Unie en een andere omdat het de resultaten van zijn eigen prijsvergelijker Google Shopping voortrok in de zoekresultaten.
Ook in de Verenigde Staten zouden toezichthouders interesse tonen in de positie van Google op de advertentiemarkt.